Traditionellt har konstnärsyrket alltid varit ett fattigt yrke, och stereotypen om den fattiga, lidande konstnären är inte tagen från luften, utan baseras på många konstnärers öden genom historien. Idag verkar dock framtiden se ljus ut för de som vill satsa på att försörja sig på sin konst.
År 2011 gjordes den dittills största undersökningen om konstnärers inkomst i Sverige. Den utfördes av Konstnärsnämnden, med hjälp av Statistiska Centralbyrån. Undersökningen hade både nedslående och mycket upplyftande resultat. Den visade nämligen att hela var fjärde konstnär i Sverige tvingas ta hjälp av sin familj för att klara vardagen, men den visade också att andelen kulturutövare och konstnärer som faktiskt kan leva på sin konst är högre nu än någonsin tidigare. Hela 85 procent av konstnärernas och kulturskaparnas arbetstid går åt till deras kreativa arbete, visar undersökningen, och hela 80 procent av deras inkomst kommer från det arbetet. Enkäten visade också att konstnärer i snitt arbetar mer än de flesta andra yrkesgrupper i landet: runt 46 timmar i veckan. Att så många som en fjärdedel trots det måste söka ekonomisk hjälp från närstående är ett tecken på att konst och kulturskapande inte värderas tillräckligt högt.
En av de som har lyckats försörja sig på sin konst är Anna Lena Mayor Ekeblad. Hon startade sin verksamhet 2008, och sedan dess har hon fördubblat sin omsättning varje år. Hon driver en kombinerad ateljé och affär i Göteborg, där hon säljer sin konst och sina smycken. Hennes framgång började när hon fick ställa ut sina tavlor i en bar, där de sålde bra, och när Designtorget började sälja hennes smycken på provision. Framgången lockade henne till att skaffa en egen lokal. Innan hon öppnade hade hon en tydlig bild av vilka hennes målgrupp var: de som, liksom hon själv, inte tyckte om tjusiga vernissager men ändå ville köpa en unik tavla som inte var massproducerad. Hennes framgång förseglades tack vare att hon fortsatte ställa ut på ovanliga ställen – denna gång i en Applebutik. Där sågs hennes konst av en reklambyrå, och snart fanns hennes konst överallt i stan. Det var i och med det som hon blev ett namn att räkna med.
Om du också vill satsa på att försörja dig på din konst, måste du börja tänka som en entreprenör. Skaffa till exempel en logotyp för ditt företag, och skapa profilprodukter som du kan ge bort på utställningar eller i andra passande sammanhang. Du kan enkelt beställa profilprodukter på Medtryck.com.